Wat is het verschil tussen een workshop en een vorming ?
We krijgen vaak de vraag om workshops te organiseren in een setting waarbij wij vermoeden dat er onderliggend gezocht wordt naar vorming.
Voorbeelden hiervan zijn workshops :
- – Tijdens woensdag namiddagen of pedagogische studiedagen voor leraren teams.
- – Tijdens vormingsdagen voor animatoren.
- – In het kader van lerarenopleidingen.
Dit kan. We willen echter wel dat alle deelnemers met de juiste verwachtingen aan de activiteit starten.
Tijdens een workshop :
- – Neemt een deelnemer deel aan een activiteit en ervaart die activiteit als deelnemer.
- – Delen we niet noodzakelijk de achterliggende methodiek of aanpak.
- – Kunnen wij niet garanderen dat de deelnemers na de workshop zelf in staat zijn om een gelijkaardige activiteit met een groep te begeleiden.
- – Kunnen we niet garanderen dat een (klas)begeleider iets bijleert van onze Artiest-Docenten. In het geval van een workshop ligt onze doelstelling bij een fijne en leerrijke ervaring voor de kinderen of deelnemers.
Tijdens een vorming :
- – Kijken we samen naar de concrete vormingsbehoefte.
- – Voorzien we zowel oefeningen om het domein te ervaren als een didactisch kader om de aanpak te kunnen begrijpen.
- – Leert een leraar of animator iets dat hij later zelf met een groep kan delen.